Page 50 - GALENIKA MEDICAL JOURNAL
P. 50

Tabela 3. Postoperativni period i putovanje avionom
                  Vrsta intervencije                      Razlozi                             Preporuka
                Abdominalne operacije      Relativni ileus; Pucanje hirurških šavova; Perforacija; Krvarenje  7-10 dana
                Laparaskopske operacije                    CO 2                                24 h
              Kolonoskopija sa polipektomijom            Zaostali gas                        Najmanje 24 h
                  Subokluzija creva                     Zarobljeni gas                      Nakon stabilizacije
                    Kolostoma                            Nadimanje                         Češća zamena kesa
                Operacije u grudnom košu                Zaostali vazduh                       3-4 nedelje
                Neurohirurške operacije                 Zarobljeni gas                        7-14 dana


          lekara. Putnici sa kontrolisanom epilepsijom i na redovnoj   su kontraindikacije za letenje avionom i izvode se tek nakon
          terapiji,  nisu  pod  povećanim  rizikom  od  napada  tokom   stabilizacije stanja, odnosno dozvole od strane ORL lekara .
                                                                                                           22
          leta  avionom.  Međutim,  za  pacijente  sa  nekontrolisanim,
          čestim napadima se mora napraviti individualna procena,   Preveniranje nastanka ovih neprijatnosti je izjednačava-
          jer  stres,  umor,  neredovni  obroci,  hipobarična  hipoksija  i   nje pritiska sa obe strane bubne opne, što se postiže različi-
          jet lag, mogu doprineti nastanku napada. Posada aviona je   tim manevrima: čestim gutanjem vazduha, žvakanjem žva-
          obučena za reagovanje i pomoć putniku tokom epi-napada.   kaće gume sa otvorenim ustima ili Valsalvinim manevrom
          Osobe  sa  psihijatrijskim  poremećajima,  čije  je  ponašanje   (stezanjem  nozdrva  i  generisanjem  pritiska  na  zatvorena
          nepredvidivo i agresivno, ne bi trebalo da putuju avionom.   usta i glotis, svakih 30 sekundi) dok se ne izjedanači priti-
          Psihijatrijski pacijenti koji su stabilizovani lekovima i imaju   sak. Kod male dece to se postiže tako što se drže budnim
          obučenog pratioca, mogu biti sposobni za let .     i u tom periodu se uspravno hrane na flašicu, daje im se
                                              8
                                                             cucla, nešto jedu ili plaču, što sve pomaže u funkcionisanju
                                                             Eustahijeve tube .
                                                                           23
          Specifični poremećaji tokom leta avionom              Oftalmološki problemi
             Otorinolaringološki problemi
                                                                Oftalmološki  problemi  tokom  leta  avionom  nisu  česti,
             Otorinolaringološki problemi nisu retki tokom leta avio-  ali su vredni pomena. Kod nekih oboljenja očiju, kao što je
          nom. Zbog brzih promena pritiska u putničkoj kabini aviona,   suvi  keratokonjuktivitis  (Keratoconjunctivitis sicca),  tokom
          svako zdravstveno stanje koje utiče na prohodnost Eustahi-  leta avionom, zbog suvoće vazduha u putničkoj kabini, treba
          jeve tube, nosnih hodnika ili sinusnih ušća, može dovesti do   dodatno koristiti veštačke suze. Putnici koji imaju kontak-
          komplikacija tokom leta. Kada se naglo poveća atmosferski   tna sočiva se često žale da im smeta suv vazduh u putničkoj
          pritisak, posebno prilikom spuštanja aviona, to uzrokuje po-  kabini i da ih sočiva grebu. Nakon oftalmoloških operacija
          rast pritiska u spoljašnjem ušnom kanalu, dok se zapremina   koje zahtevaju ubrizgavanje gasa za privremno povećanje
          gasa u prostoru srednjeg uva smanjuje, stvarajući vakuum   intraokularnog pritiska treba sačekati sa putovanjem avio-
          - negativni pritisak, što dovodi do osećaja diskomfora, zapu-  nom 2-6 nedelja, u zavisnosti od toga koji gas je korišćen.
          šenosti ušiju, bolova, neprijatnog osećaja pritiska, zujanja   Putnik koji je imao operaciju očiju, a sklon je kinetozama to-
          u ušima, vrtoglavice, glavobolje, a u težim slučajevima i do   kom putovanja, treba da izbegava let avionom do potpunog
          rupture bubne opne i krvarenja. Da bi se uvo prilagodilo na-  oporavka, jer emetičko naprezanje može dovesti do pucanja
          glim promenama barometarskog pritiska, posebno tokom   šavova na rani i krvarenja. Pacijenti sa glaukomom mogu
          sletanja, ali i uzletanja aviona, potrebno je da postoji pot-  bezbedno da putuju sve dok uzimaju lekove prema uput-
                                                                   24
          puno slobodna komunikacija između spoljašnjeg i srednjeg   stvima .
          uva i Eustahijeve tube. Neuspeh da se uravnoteži pritisak   Barotrauma zuba
          u srednjem uvu (barotitis media) ili paranazalnim sinusima
          (barosinusitis)  obično  se  javlja  prilikom  spuštanja  aviona  i   Barotrauma  zuba  je  takođe  jedan  od  problema  koji
          može biti uzrokovan raznim stanjima, uključujući infekcije   mogu nastati tokom putovanja avionom. Barodontalgija je
          srednjeg uva, izlive, akutni ili hronični sinusitis, ili alergije   vrsta zubobolje izazvana izlaganjem promenljivom barome-
          ili infekcije koje stvaraju nazalno začepljenje. Nedavne hi-  tarskom pritisku. Nastaje kod osoba sa karioznim promena-
          rurške procedure u predelu struktura unutrašnjeg ili sred-  ma zuba, loše izrađenim, oštećenim i dotrajalim zubnim is-
          njeg uva mogu biti pod uticajem promena pritiska i pred-  punima, povredama desni, nakon nedavnog vađenja zuba,
          stavljaju  kontraindikaciju  za  let.  Akutna  stanja  kao  što  su   kod postojanja cista. Uglavnom se javlja na gornjim kutnja-
          infekcije srednjeg uva, izlivi, kao i nedavne operacije na uvu   cima, koji su u bliskoj vezi sa šupljinom gornjoviličnog si-
          (timpanoplastika, mastoidektomija, stapedektomija, endo-   nusa. Zbog nesrazmernog odnosa između oštećenja zuba i
          limfatički šant, labirintektomija, uklanjanje akustičnog ne-  promera otvora kroz koji ova šupljina komunicira, usporena
          uroma, presek nerava preko srednje lobanjske jame i dr.)   je eliminacija gasa iz ove šupljine u usta, pri nagloj promeni
                                                             barometarskog pritiska. Kako ove šupljine komuniciraju sa



          48     DOI: 10.5937/Galmed2308044P
   45   46   47   48   49   50   51   52   53   54   55