Page 46 - GALENIKA MEDICAL JOURNAL
P. 46
HITNA MEDICINSKA STANJA TOKOM
KOMERCIJALNIH LETOVA AVIONOM
– „IMA LI LEKARA U AVIONU?“
IN-FLIGHT MEDICAL EMERGENCIES - “IS
THERE A DOCTOR ON BOARD?“
Aleksandar Pavlović 1
1 Medicinski fakultet Univerziteta u Prištini, Kosovska Mitrovica, Srbija nekim zemljama i zakonske odgovornosti, lekari-
putnici su od velike pomoći u tretmanu IMEs.
Korespondencija sa autorom: Ukoliko kod putnika nastane hitno medicinsko
stanje u toku leta avionom, u oko 4,4% slučajeva
Prof. dr Aleksandar Pavlović
dolazi do vanrednog sletanja aviona. Poznavanje
Medicinski fakultet, Univerzitet u Prištini sa privremenim uticaja specifičnih ambijentalnih uslova u avionu
sedištem u Kosovskoj Mitrovici, Anri Dinana bb, na fiziološke procese je od velikog značaja za
Kosovska Mitrovica, Srbija
utvrđivanje apsolutnih i relativnih kontraindikacija
sasaaleksandarpavlovic@gmail.com za let avionom. U lečenju IMEs značajnu ulogu imaju
lekari-putnici.
Cilj ovog rada je da nas upozna sa specifičnim
Sažetak ambijentalnim uslovima koji vladaju u kabini aviona
U današnje vreme oko četiri milijarde putnika godišnje i njihovim uticajem na fiziološke procese, najčešćim
putuje avionom na komercijalnim letovima. Hitna IMEs koji nastaju pod uticajem tih uslova, ulogom
medicinska stanja (In-flight medical emergencies, IMEs) lekara-putnika u rešavanju tih IMEs, kao i sa
tokom leta avionom zahtevaju poseban pristup zbog apsolutnim i relativnim kontraindikacijama za letenje
specifičnog okruženja sa ograničenim medicinskim avionom.
resursima. Noviji podaci pokazuju da se IMEs javljaju kod Ključne reči: Hitna medicinska pomoć tokom leta
jednog putnika na svakih 604 letova avionom ili 24-130 avionom, lekar u avionu, medicinski komplet za avion
IMEs na svakih milion putnika, češće kod ljudi starijih od
70 godina.
Zbog pada barometarskog pritiska, u putničkoj Uvod
kabini aviona postoje specifični uslovi koji mogu
uticati na pojavu IMEs. Najvažnija je hipobarična U današnje vreme oko četiri milijarde putnika godišnje
hipoksija, koja može dovesti do razvoja simptoma putuje avionom na komercijalnim letovima. Hitna medicin-
ska stanja koja se mogu javiti tokom leta avionom zahtevaju
hipoksije kod pacijenata sa hroničnim respiratornim, poseban pristup zbog specifičnog okruženja sa ograniče-
kardiovaskularnim i hematološkim oboljenjima. Sa nim medicinskim resursima .
1
smanjenjem barometrijskog pritiska, gasovi u telesnim
šupljinama i medicinskoj opremi se šire za 30%, što može Pravu učestalost hitnih medicinskih stanja tokom leta
dovesti do IMEs kod nedavno operisanih pacijenata avionom je teško utvrditi, s obzirom da ne postoji konsen-
(dehiscencija rana, krvarenje), bolesti srednjeg uha i zus o tome šta definiše „hitno medicinsko stanje“ tokom
leta i nema univerzalnog sistema klasifikacije. Najčešća hit-
sinusa, subokluzije, problema sa plućima (plućna bula). na medicinska stanja koja se javljaju tokom leta avionom su
Drugi faktori koji doprinose nastanku IMEs su ograničeno sinkopa, respiratorne tegobe, gastrointestinalni i kardiova-
kretanje (tromboza dubokih vena), suv i hladan vazduh skularni poremećaji, epi-napad, hipoglikemija, psihijatrijski
(dehidracija), jet lag, turbulencija, psihološki stres. poremećaji, cerebrovaskularni insult, alergijske reakcije,
tromboza dubokih vena, opekotine od vrelih tečnosti, trau-
IMEs najčešće uključuju sinkopu ili blisku sinkopu ma mekih tkiva od predmeta ispalih iz prtljaga iznad glava
(32,7%), gastrointestinalne (14,8%), respiratorne (10,1%) putnika .
2, 3
i kardiovaskularne (7,0%) simptome. Zbog etičke, a u
44 DOI: 10.5937/Galmed2308044P

