Page 48 - GALENIKA MEDICAL JOURNAL
P. 48

urološke, oftalmološke ili intrakranijalne operacije), što može   S obzirom da se biološki sat prirodno suprotstavlja skra-
          dovesti do dehiscencije rane i perforacije 9-11 .   ćivanju 24-časovnog cirkadijalnog ritma, putovanje na istok
                                                             se teže podnosi jer skraćuje dan, putnici duže ostaju budni
             Ekspanzija gasa utiče i na medicinsku opremu i poma-  tokom noći i imaju problem sa nesanicom. Putovanje na za-
          gala koja sadrže vazduh: kaf za naduvavanje na trahealnom   pad je vremenski unazad, pa daje organizmu dodatno dnev-
          tubusu i traheostomskoj kanili, urinarni kateteri, pneumat-  no vreme koje telo prirodno traži i lakše podnosi. Za adapta-
          ske imobilizacione udlage, kese za kolostome. Ova pomaga-  ciju organizma je potreban jedan dan za svaku vremensku
          la takođe mogu povećati svoju zapreminu za oko 30%, što   zonu pri putovanju na zapad i 1-5 dana za svaku vremensku
          može  dovesti  do  oštećenja  samih  pomagala,  ali  i  okolnih   zonu pri putovanju na istok .
                                                                                   18
          tkiva i organa. Ukoliko postoji mogućnost, vazduh treba de-
          lom ispustiti ili zameniti odgovarajućim sadržajem vode u   Skučen i neudoban prostor za sedenje, uz ograničeno
          pomenutoj medicinskoj opremi. „Zarobljeni” vazduh ispod   kretanje tokom leta, pogoduje nastanku venske staze. Pu-
          postavljenog gipsa svojim širenjem može dovesti do pritiska   tovanje avionom je faktor rizika za razvoj tromboze dubokih
          na krvne sudove i nerve i izazvati bolove i ishemiju .  vena (Deep vein thrombosis, DVT), fenomena poznatog kao
                                                  11
                                                             „putnička  tromboza“.  Povezanost  između  putovanja  avio-
             Kvalitet, vlažnost i temperatura vazduha u kabini su ta-  nom i DVT je i dalje kontroverzno. Sa jedne strane postoje
          kođe promenjeni. Relativna vlažnost vazduha koja najviše   studije koje nalaze vezu između nastanka DVT i letenja avio-
          odgovara  čoveku  je  40-60%.  U  putničkoj  kabini  aviona  ta   nom sa porastom rizika do četiri puta, posebno kada je tra-
          vlažnost je smanjena na vrednosti od 5% do najviše 20%.   janje leta duže od 8 h. S druge strane, jedna velika metaana-
          Kao rezultat toga može doći do negativnog uticaja suvog   liza je  pokazala da putovanja avionom na velike udaljenosti
          vazduh na reaktivne disajne puteve kod bronhijalne astme,   ne povećavaju rizik od nastanka DVT 4, 9, 11 .
          nadražaja  gornjih  disajnih  puteva  i  kašlja,  većeg  gubitka
          tečnosti putem perspiratio insensibilis, sušenja rožnjače (po-  Boravak u putničkoj kabini aviona na velikim visinama
          sebno ispod kontaktnih sočiva), suvoće kože i dehidratacije   doprinosi nastanku Virhovljeve trijade preko individualnih
          na dužim putovanjima. Ekstremno suv vazduh u kombinaciji   faktora rizika i onih povezanih sa sredinom. Među predis-
          sa  hipobaričnom  hipoksijom  može  dovesti  do  pogoršanja   ponirajućim faktorima povezanih sa sredinom najznačajniji
          nekih bolesti, posebno respiratornih i kardiovaskularnih 11, 15 .   su:  skučeni  prostor  bez  mogućnosti  kretanja,  kompresija
                                                             poplitealne vene, edem donjih ekstremiteta, dehidratacija
             U većini aviona vazduh u kabini recirkuliše, tada se meša   zbog smanjenog unosa tečnosti, neprimetan gubitak vode
          sa 50% svežeg vazduha. Prenošenje respiratornih infekcija   u  prostoru  sa  suvim  vazduhom.  Individualni  faktori  rizika
          kao  i  alergena  u  skučenom  prostoru  aviona  sa  reciklira-  su: gojaznost, pušenje, alkohol, malignitet, nedavne opera-
          nim vazduhom je mnogo lakše . U putničkoj kabini aviona   cije, trombofilija, upotreba oralnih kontraceptiva i dr .
                                   11
                                                                                                       11
          temperatura vazduha je oko 22°C, ali mnogi putnici imaju
          subjektivni osećaj hladnoće zbog bržeg strujanja vazduha,   Simptomi DVT ili plućne tromboembolije se najčešće jav-
          posebno ispod ventilacionih otvora. Putničke kabine aviona   ljaju nekoliko sati ili dana nakon leta, ali se mogu javiti i to-
          nisu dobro zagrejane iz medicinskih razloga. Hladan vazduh   kom višečasovnog leta ili više letova uzastopno. Preventivne
          sprečava širenja bakterija i virusa u skučenom prostoru ka-  mere uključuju odabir sedišta uz prolaz, periodične šetnje
          bine i smanjen je rizik od dehidratacije. Takođe, hipobarična   tokom leta, izometrijske vežbe za donje ekstremitete, ade-
          hipoksija u kombinaciji sa toplotom može dovesti do umo-  kvatnu  hidraciju,  upotrebu  kompresivnih  čarapa.  Antikoa-
          ra, pospanosti i dezorjentisanosti putnika na letu. Na većini   gulantna profilaktička terapija u kontekstu profilakse DVT
          međunarodnih letova, putnici su izloženi ne baš beznačaj-  tokom putovanja avionom se rutinski ne preporučuje, već
          nom nivou kosmičke radijacije. Što je let duži i bliži Sever-  se odluka donosi individualno .
                                                                                     19
          nom polu, veća je i radijacija. Povratni let od Vašingtona do
          Pekinga daje putniku dozu radijacije nešto veću od jednog   Vibracije i turbulencije koje se mogu javiti tokom leta,
          rentgenskog snimka grudnog koša 9, 11, 16 .        naročito ako su iznenadne, mogu dovesti do povreda put-
                                                             nika, najčešće ispalim predmetima iz boksova za odlaganje
             Promena vremenskih zona tokom dugih letova može do-  prtljaga, smeštenih iznad glava putnika. Osim lakših povre-
          vesti do cirkadijalnih disritmija i tzv. jet lag sindroma. Ovaj   da, kao što su posekotine, moguće su frakture i krvarenja.
          sindrom nastaje zbog desinhronizacije između unutrašnjeg   Nepažnjom kabinskog osoblja i/ili samih putnika može doći
          biološkog  sata  i  spoljašnjeg  okruženja  i  izazvan  je  prola-  do opekotina vrelim čajem ili kafom .
                                                                                          8
          skom  kroz  više  vremenskih  zona  u  kratkom  vremenskom
          periodu.  Jet lag  može  doprineti  pogoršanju  zdravstvenog
          stanja hroničnih bolesnika. Karakteriše ga umor, nesanica ili   Apsolutne i relativne
          preterana pospanost, poremećaj ciklusa spavanja i budnos-  kontraindikacije za let avionom
          ti, nedostatak apetita, poremećaj varenja, smanjene psiho-
          motorne i kognitivne sposobnosti. Težina jet lag-a zavisi od   Hronični bolesnici bi trebalo da se obrate svom lekaru
          pravca leta, broja pređenih vremenskih zona, godina života   pre putovanja avionom, kako bi od njega dobili savete, a u
          (teže ga podnose stariji putnici) 9, 17 .          nekim (rizičnim) slučajevima i dozvolu za let avionom. Opšte
                                                             je pravilo da pojedinac sa nestabilnim zdravstvenim stanjem


          46     DOI: 10.5937/Galmed2308044P
   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52   53