Page 51 - GALENIKA MEDICAL JOURNAL
P. 51

korenom zuba jasna je i manifestacija bola zbog pritiska koji   prostor  i  nepokretnost  tokom  perioda  leta,  portokavalna
            gas vrši na zubni živac .                           opstrukcija i hiperkoagulabilnost krvi kod trudnica nose ri-
                              8
                                                                zik od nastanka edema donjih ekstremiteta, tromboflebiti-
               Kinetoza                                         sa i tromboze dubokih vena. Trudnice koje putuju avionom
               Kinetoza ili „bolest putovanja“ nastaje kao posledica kon-  treba da zatraže sedište pored prolaza i hodaju po kabini
            tradiktornih informacija koje dobija mozak od nekih delova   kada je to moguće i/ili izvode izometrijske vežbe za noge,
            tela koji registruju kretanje, dok drugi ne. Ako osoba u toku   posebno tokom dugih letova koji uključuju produženo sku-
                                                                          10
            vožnje automobilom čita knjigu, njegovo unutrašnje uvo i   čeno sedenje .
            receptori  na  koži  detektuju  kretanje  unapred.  Međutim,   Ronioci su takođe specifična populacija putnika, po pita-
            oči usmerene na knjigu koja se ne kreće i mišićni receptori   nju mogućnosti pojave određenih zdravstvenih problema.
            govore mozgu da osoba još uvek sedi. Dakle, mozak dobija   Putnik koji je nedavno učestvovao u ronjenju izložen je ri-
            kontradiktorne informacije, telo je zbunjeno, jer se ono ne   ziku od razvoja dekompresijske bolesti, tako da bi ronioce
            kreće. Mozak za to vreme pokušava da shvati kakav signal   trebalo savetovati da sačekaju najmanje 12 sati pre letenja,
            da pošalje ostatku tela što dovodi do mučnine, vrtoglavice,   ako su izveli ronjenje na manjim dubinama koje ne zahteva-
            glavobolje, slabosti i povraćanja. Bolest putovanja se ređe   ju dekompresiju. Za višestruke zarone ili one na velikim du-
            javlja tokom leta mlaznim avionom, a češće kod aviona sa   binama koje zahtevaju dekompresijska zaustavljanja, mogu
            elisnim pogonom .                                   leteti avionom tek 24 h nakon poslednjeg ronjenja. Ronioci
                          8
                                                                koji su bili na velikim dubinama pre leta avionom, još uvek
                                                                imaju rastvorene izvesne količine gasova u krvi i tkivima. Po-
            Specifične subpopulacije putnika u avionu           dizanjem na velike visine tokom leta avionom, zbog pada
               Trudnice  mogu  prilično  bezbedno  leteti  avionom,  uz   barometarskog pritiska, ove količine gasa se mogu naknad-
            izvesna ograničenja. Potrebno je preduzeti neke mere pre-  no osloboditi i dovesti do razvoja kliničke slike kesonske bo-
            dostrožnosti pre leta, kako bi se sprečila mogućnost (prevre-  lesti. Rizik od razvoja kesonske bolesti raste sa godinama i
            menog) porođaja tokom leta. Fetus je tokom leta avionom u   gojaznošću 9, 11, 26 .
            uslovima hipobarčne hipoksije, prilično zaštićen. Zbog pove-
            ćanih vrednosti fetalnog hemoglobina i povećanog afiniteta
            fetalnog  hemoglobina  prema  kiseoniku,  Borovog  efekta  i   Dostupna medicinska oprema
            drugačije  krive  disocijacije  fetalnog  hemoglobina  u  odno-  i lekovi u avionu
            su na hemoglobin odraslih, fetus je u stanju da održi veći   Još uvek nije postignuta internacionalna standardizacija
            stepen zasićenosti hemoglobina kiseonikom nego odrasla   u pogledu obavezne opreme i lekova neophodnih za pruža-
            osoba pri sličnim parcijalnim pritiscima kiseonika, što fetu-  nje hitne medicinske pomoći u avionu, pa je sadržaj opre-
            su daje bolji pristup kiseoniku iz majčinog krvotoka. Novo-  me i lekova u različitim avio kompanijama i dalje raznolik.
            rođenčad mlađa od dva dana ne bi trebalo da lete avionom,   Za manje medicinske intervencije treba da postoji osnovni
            a poželjno je da budu starija od 7 dana .
                                           8
                                                                komplet za prvu pomoć (First aid kit, FAK) koji se razlikuje od
               Najveći broj avio kompanija dozvoljava trudnicama da   naprednog kompleta za hitna medicinska stanja koji sadrži i
            lete  do  36  nedelje  trudnoće.  Preko  36  nedelja,  može  biti   opremu za uspostavljanje disajnog puta, za kanulaciju vena,
                                                                                        2
            potrebna medicinska potvrda od strane akušera, posebno   glukometar, pulsni oksimetar .  Pacijenti  često  nose  sop-
            za duge prekookeanske letove . Ako je u pitanju blizanač-  stvene lekove, koji se mogu koristiti sami ili u kombinaciji
                                     9
            ka trudnoća onda je let dozvoljen do 32 nedelje trudnoće.   sa lekovima iz medicinskog kompleta. Najveći deo lekova iz
            Trudnicama sa visokim rizikom, a posebno onima sa hiper-  medicinskog kompleta u avionu se mogu ordinirati peroral-
            tenzijom  izazvanom  trudnoćom,  dijabetesom  i  anemijom,   no ili intramuskularno. Intravenski se savetuje samo ordini-
            savetuje se da ne lete od 24 nedelje ili da uopšte ne lete avi-  ranje adrenalina tokom kardiopulmonalne reanimacije.
            onom. Trudnice sa istorijom prevremenog porođaja i pove-  U  Sjedinjenim  Američkim  Državama  svaki  avion  koji
            ćanom kontraktilnošću materice treba da izbegavaju duge,   obavlja komercijalne letove i ima više od 12 sedišta, mora
            posebno  prekookeanske  letove.  Najoptimalnije  vreme  za   da poseduje napredni komplet za hitna medicinska stanja,
            putovanje trudnica avionom je sredina trudnoće (od 14 do   uključujući  automatski  spoljašnji  defibrilator  (Automated
            28 nedelja). U tom periodu trudnice imaju najviše energije,   External  Defibrillator,  AED),  opremu  za  napredno  održava-
            mučnine su se proredile ili nestale, a trudnica se najlakše   nje disajnog puta i lekove za intravensku primenu. U Kanadi
            kreće .
                 25
                                                                svaki avion sa najmanje 100 putničkih sedišta zakonski je
               Hiperplazija tkiva u nosu i ždrelu tokom trudnoće mogu   obavezan da nosi napredni medicinski komplet (pored uo-
                                                                                                      11
            biti  naglašeni,  što  može  dovesti  do  barotraume  (barotitis   bičajenog standardnog kompleta prve pomoći) . Evropska
            media,  barosinusitis).  Mučnina  i  povraćanje  koji  se  povre-  agencija  za  bezbednost  vazdušnog  saobraćaja  (European
            meno javljaju u ranim fazama trudnoće se mogu povećati   Aviation Safety Agency, EASA) u svom nezvaničnom neoba-
            tokom leta. Trudnoća i period do 6 nedelja posle porođaja   vezujućem  dokumentu  (unofficial  courtesy  document)  daje
            imaju veći rizik od razvoja DVT tokom leta avionom. Skučeni   preporuku svim zemljama u Evropi o sadržaju kompleta za


            REVIJALNI RADOVI                                                  Galenika Medical Journal, 2023; 2(8):44-52.  49
   46   47   48   49   50   51   52   53   54   55   56