Page 51 - GALENIKA MEDICAL JOURNAL
P. 51
korenom zuba jasna je i manifestacija bola zbog pritiska koji prostor i nepokretnost tokom perioda leta, portokavalna
gas vrši na zubni živac . opstrukcija i hiperkoagulabilnost krvi kod trudnica nose ri-
8
zik od nastanka edema donjih ekstremiteta, tromboflebiti-
Kinetoza sa i tromboze dubokih vena. Trudnice koje putuju avionom
Kinetoza ili „bolest putovanja“ nastaje kao posledica kon- treba da zatraže sedište pored prolaza i hodaju po kabini
tradiktornih informacija koje dobija mozak od nekih delova kada je to moguće i/ili izvode izometrijske vežbe za noge,
tela koji registruju kretanje, dok drugi ne. Ako osoba u toku posebno tokom dugih letova koji uključuju produženo sku-
10
vožnje automobilom čita knjigu, njegovo unutrašnje uvo i čeno sedenje .
receptori na koži detektuju kretanje unapred. Međutim, Ronioci su takođe specifična populacija putnika, po pita-
oči usmerene na knjigu koja se ne kreće i mišićni receptori nju mogućnosti pojave određenih zdravstvenih problema.
govore mozgu da osoba još uvek sedi. Dakle, mozak dobija Putnik koji je nedavno učestvovao u ronjenju izložen je ri-
kontradiktorne informacije, telo je zbunjeno, jer se ono ne ziku od razvoja dekompresijske bolesti, tako da bi ronioce
kreće. Mozak za to vreme pokušava da shvati kakav signal trebalo savetovati da sačekaju najmanje 12 sati pre letenja,
da pošalje ostatku tela što dovodi do mučnine, vrtoglavice, ako su izveli ronjenje na manjim dubinama koje ne zahteva-
glavobolje, slabosti i povraćanja. Bolest putovanja se ređe ju dekompresiju. Za višestruke zarone ili one na velikim du-
javlja tokom leta mlaznim avionom, a češće kod aviona sa binama koje zahtevaju dekompresijska zaustavljanja, mogu
elisnim pogonom . leteti avionom tek 24 h nakon poslednjeg ronjenja. Ronioci
8
koji su bili na velikim dubinama pre leta avionom, još uvek
imaju rastvorene izvesne količine gasova u krvi i tkivima. Po-
Specifične subpopulacije putnika u avionu dizanjem na velike visine tokom leta avionom, zbog pada
Trudnice mogu prilično bezbedno leteti avionom, uz barometarskog pritiska, ove količine gasa se mogu naknad-
izvesna ograničenja. Potrebno je preduzeti neke mere pre- no osloboditi i dovesti do razvoja kliničke slike kesonske bo-
dostrožnosti pre leta, kako bi se sprečila mogućnost (prevre- lesti. Rizik od razvoja kesonske bolesti raste sa godinama i
menog) porođaja tokom leta. Fetus je tokom leta avionom u gojaznošću 9, 11, 26 .
uslovima hipobarčne hipoksije, prilično zaštićen. Zbog pove-
ćanih vrednosti fetalnog hemoglobina i povećanog afiniteta
fetalnog hemoglobina prema kiseoniku, Borovog efekta i Dostupna medicinska oprema
drugačije krive disocijacije fetalnog hemoglobina u odno- i lekovi u avionu
su na hemoglobin odraslih, fetus je u stanju da održi veći Još uvek nije postignuta internacionalna standardizacija
stepen zasićenosti hemoglobina kiseonikom nego odrasla u pogledu obavezne opreme i lekova neophodnih za pruža-
osoba pri sličnim parcijalnim pritiscima kiseonika, što fetu- nje hitne medicinske pomoći u avionu, pa je sadržaj opre-
su daje bolji pristup kiseoniku iz majčinog krvotoka. Novo- me i lekova u različitim avio kompanijama i dalje raznolik.
rođenčad mlađa od dva dana ne bi trebalo da lete avionom, Za manje medicinske intervencije treba da postoji osnovni
a poželjno je da budu starija od 7 dana .
8
komplet za prvu pomoć (First aid kit, FAK) koji se razlikuje od
Najveći broj avio kompanija dozvoljava trudnicama da naprednog kompleta za hitna medicinska stanja koji sadrži i
lete do 36 nedelje trudnoće. Preko 36 nedelja, može biti opremu za uspostavljanje disajnog puta, za kanulaciju vena,
2
potrebna medicinska potvrda od strane akušera, posebno glukometar, pulsni oksimetar . Pacijenti često nose sop-
za duge prekookeanske letove . Ako je u pitanju blizanač- stvene lekove, koji se mogu koristiti sami ili u kombinaciji
9
ka trudnoća onda je let dozvoljen do 32 nedelje trudnoće. sa lekovima iz medicinskog kompleta. Najveći deo lekova iz
Trudnicama sa visokim rizikom, a posebno onima sa hiper- medicinskog kompleta u avionu se mogu ordinirati peroral-
tenzijom izazvanom trudnoćom, dijabetesom i anemijom, no ili intramuskularno. Intravenski se savetuje samo ordini-
savetuje se da ne lete od 24 nedelje ili da uopšte ne lete avi- ranje adrenalina tokom kardiopulmonalne reanimacije.
onom. Trudnice sa istorijom prevremenog porođaja i pove- U Sjedinjenim Američkim Državama svaki avion koji
ćanom kontraktilnošću materice treba da izbegavaju duge, obavlja komercijalne letove i ima više od 12 sedišta, mora
posebno prekookeanske letove. Najoptimalnije vreme za da poseduje napredni komplet za hitna medicinska stanja,
putovanje trudnica avionom je sredina trudnoće (od 14 do uključujući automatski spoljašnji defibrilator (Automated
28 nedelja). U tom periodu trudnice imaju najviše energije, External Defibrillator, AED), opremu za napredno održava-
mučnine su se proredile ili nestale, a trudnica se najlakše nje disajnog puta i lekove za intravensku primenu. U Kanadi
kreće .
25
svaki avion sa najmanje 100 putničkih sedišta zakonski je
Hiperplazija tkiva u nosu i ždrelu tokom trudnoće mogu obavezan da nosi napredni medicinski komplet (pored uo-
11
biti naglašeni, što može dovesti do barotraume (barotitis bičajenog standardnog kompleta prve pomoći) . Evropska
media, barosinusitis). Mučnina i povraćanje koji se povre- agencija za bezbednost vazdušnog saobraćaja (European
meno javljaju u ranim fazama trudnoće se mogu povećati Aviation Safety Agency, EASA) u svom nezvaničnom neoba-
tokom leta. Trudnoća i period do 6 nedelja posle porođaja vezujućem dokumentu (unofficial courtesy document) daje
imaju veći rizik od razvoja DVT tokom leta avionom. Skučeni preporuku svim zemljama u Evropi o sadržaju kompleta za
REVIJALNI RADOVI Galenika Medical Journal, 2023; 2(8):44-52. 49

