Page 52 - GALENIKA MEDICAL JOURNAL
P. 52

prvi pomoć i hitna medicinska stanja. Takođe, postoji velika   pomoć od strane kabinskog osoblja za ugroženog putnika.
          razlika u sadržaju opreme za hitna medicinska stanja u naci-  Nasuprot tome, u svim zemljama Evropske Unije, Australi-
          onalnim evropskim kompanijama u odnosu na niskobudžet-  ji, većini azijskih zemalja i zemljama Bliskog istoka, lekar u
          ne low cost kompanije 6, 27 .                      avionu ima zakonsku obavezu da pruži medicinsku pomoć
                                                             ugroženom putniku 31, 35 . U našoj zemlji ulogu lekara u pru-
             Pravilnik o obavljanju javnog avio prevoza i nekomerci-  žanju hitne medicinske pomoći van radnog mesta reguliše
          jalnog  letenja,  objavljen  u  Službenom  glasniku  Republike   „Kodeks profesionalne etike lekarske komore Srbije“ (član 6)
          Srbije pominje komplete za prvu pomoć i hitna medicinska   u kome se kaže: „Lekar ne sme odbiti da pruži hitnu lekar-
          stanja, ali ne govori o njihovom sadržaju. Svaki avion na 100   sku pomoć koja odgovara njegovoj stručnoj osposobljeno-
          ugrađenih putničkih sedišta mora da ima jedan komplet za   sti, bez obzira da li je na dužnosti ili nije i bez obzira na to da
          prvu pomoć. Avioni sa više od 30 sedišta (Maximum Opera-  li je za pomoć izričito zamoljen .“
                                                                                      28
          tional Passenger Seating Configuration, MOPSC) moraju da
          imaju komplet za hitna medicinska stanja, ako je bilo koja   Stjuardese su kroz svoju obuku, koju obnavljaju na svake
          tačka planirane rute udaljena više od 60 minuta leta .  dve godine u potpunosti upoznate sa procedurama za hitne
                                                   28
                                                             medicinske slučajeve tokom leta. U obavezi su da obezbede
             Od 1997. mnogi avioni i aerodromi su opremljeni auto-  svu dostupnu opremu za prvu pomoć, naprednu hitnu me-
          matskim  spoljašnjim  defibrilatorima.  U  SAD  od  2004,  ko-  dicinsku pomoć, dodatni kiseonik, AED sa EKG monitorom,
          mercijalni letovi sa najmanje jednom stjuardesom moraju   kao i komunikaciju između lekara koji se nalazi pored putni-
          da nose AED. Članovi kabinskog osoblja prolaze obuku za   ka, kokpita/pilota i telemedicinske podrške sa zemlje. Me-
          korišćenje AED. Mnoge avio kompanije stoga dozvoljavaju   đunarodna asocijacija za vazdušni saobraćaj (International
          samo stjuardesama koje su edukovane za korišćenje AED da   Air Transport Association, IATA) uvela je smernice za upravlja-
          ga jedine i koriste u avionu, a ne lekar-dobrovoljac. U sluča-  nje medicinskim problemima tokom leta.  Lekar-dobrovoljac
          ju da AED ima EKG monitor, može se koristiti kao pomoć u   treba da se predstavi kabinskom osoblju aviona uz odgova-
          dijagnozi za praćenje srčanog ritma kod pacijenata sa npr.   rajuću legitimaciju, kao i nivoom medicinskog obrazovanja
          sinkopom, bolom u grudima ili aritmijom 4, 11 .    koji poseduje. Takođe, neophodno je da dobije saglasnost
                                                                                     8
             Potreba za medicinskim kiseonikom  tokom  leta  avi-  za pomoć od svesnog putnika .
          onom, nalaže da putnici kojima je potreban dodatni izvor   Svojim  znanjem  i  iskustvom  lekar  treba  da  pokuša  da
          kiseonika tokom leta, moraju uz lekarsku potvrdu podne-  stabilizuje  ugroženog  putnika  do  sletanja  aviona.  Treba
          ti  poseban  zahtev  avio  kompaniji  najmanje  48  h  pre  leta.   utvrditi glavni zdravstveni problem pacijenta i njegovo traja-
          Kiseonik  se  obezbeđuje  u  kiseoničnim  bocama  ili  preko   nje, kao i postojanje udruženih i pratećih simptoma (npr. bol
          portabilnog koncentratora O . U zavisnosti od pravila avio   u grudima, kratak dah, mučnina ili povraćanje, unilateralna
                                 2
          kompanije, boce ili koncentrator obezbeđuju ili sama avio   slabost ili ukočenost). Svakako, potrebno je najpre proveriti
          kompanija ili putnik uz dozvolu kompanije. Korišćenje pada-  vitalne znake (stanje svesti, disanje, puls i krvni pritisak). Ako
          jućih maski za terapeutski kiseonik je zabranjeno - koriste se   se krvni pritisak ne može izmeriti auskultatornom metodom
          samo u hitnim slučajevima dekompresije kabine. Nivo SaO    zbog buke, vibracija ili drugih razloga) treba ga izmeriti pal-
                                                         2
          na zemlji > 90% (ili PaO > 70 mmHg) obično ne zahteva me-  pacijom radijalnog pulsa. Takođe, potrebno je razmotriti ko-
                            2
          dicinski O  tokom leta .
                           20
                  2                                          rišćenje EKG monitora AED, ako ta mogućnost postoji.
                                                                Neophodno  je  dokumentovati  sve  relevantne  podatke
          Zakonski i etički aspekti uloge lekara             vezane  za  kliničku  sliku,  dijagnostičke,  terapijske  i  druge
          u rešavanju hitnih medicinskih                     preduzete  mere.  Ove  informacije  treba  dostaviti  medicin-
                                                                                            2, 8
          stanja tokom leta avionom                          skom osoblju po dolasku na odredište .
             Iako se lekari najčešće dobrovoljno odazivaju da pomo-
          gnu  u  zbrinjavanju  ugroženih  putnika  u  avionu,  još  uvek   Medicinska podrška na zemlji
          ne postoje obavezujuće preporuke. U istraživanju Sanda i
          saradnika je utvrđeno da je u 86% slučajeva lekar ili drugi   Medicinska podrška na zemlji ima zadatak da u slučaju
          medicinski profesionalac bio uključen u tretman ugroženih   nastanka hitnog medicinskog stanja preko pilota, stjuarde-
          putnika tokom leta 29, 30 .                        se ili direktno u kontaktu sa lekarom, preko satelitskog te-
                                                             lefona, stručno pomogne u stabilizaciji pacijenta. Primarna
             U slučaju nastanka hitnog medicinskog stanja u avionu   uloga ovih telemedicinskih agencija (MedAire i The first call)
          putnik-lekar  treba  odmah  da  se  prijavi  i  predstavi  kabin-  je da pomognu u donošenju medicinskih odluka podržava-
          skom  osoblju  sa  svojim  profesionalnim  kvalifikacijama.  U   njem, savetovanjem i usmeravanjem medicinskih volontera
          mnogim zemljama to nije zakonska obaveza, ali jeste mo-  u avionu. Oni takođe pružaju smernice pilotima u vezi sa
          ralna i etička. Bazirano na etičkim principima svaki lekar je   odlukama o preusmeravanju aviona i mogu preporučiti op-
          u obavezi da pruži pomoć u okviru svojih znanja i sposob-  timalne lokacije za sletanje, u zavisnosti od statusa pacijen-
          nosti . U SAD, Kanadi, Velikoj Britaniji i Singapuru lekari u   ta i radne dijagnoze 8, 11 .
              2
          avionu nisu u zakonskoj obavezi da se odazovu na poziv za


          50     DOI: 10.5937/Galmed2308044P
   47   48   49   50   51   52   53   54   55   56   57