Page 53 - GALENIKA MEDICAL JOURNAL
P. 53

Odluka o preusmeravanju                             nastaviti let ka krajnjem odredištu. U slučaju da se u avionu
            leta - prizemljenje aviona                          ne nalazi lekar, pilot mora prizemljiti avion na najbliži aero-
                                                                drom, kako bi zemaljsko medicinsko osoblje konstatovalo
               Najčešći razlozi za preusmeravanje aviona zbog hitnog   smrt putnika 3, 11 .
            medicinskog  stanja  putnika  u  avionu  su:  bol  u  grudima,
            akutni koronarni sindrom, teška dispneja, mogući moždani   Odluku  o  preusmeravanju  pravca  leta  i  prizemljenju
            udar, epi-napad, jak bol u stomaku koji ne prolazi uz prime-  aviona može doneti samo pilot/kapetan aviona na osnovu
            njenu terapiju, hitna akušerska stanja, agitiran putnik, put-  informacija o zdravstvenom stanju putnika od strane lekara
            nik bez svesti koji ne reaguje na primenjenu terapiju, akutni   i  posade  aviona,  instrukcija  od  strane  kontaktirane  medi-
            zastoj srca . Troškovi preusmeravanja i vanrednog prize-  cinske pomoći sa zemlje, udaljenosti od krajnje destinacije i
                     2, 3
            mljenja aviona zavise od veličine aviona i iznose od 20.000-  najbližeg aerodroma, vremenskih uslova, leta iznad kopna/
            725.000 dolara. Preusmeravanje aviona sa planirane desti-  okeana, geopolitičkih okolnosti, raspoloživih tehničkih i me-
            nacije  do  najbližeg  aerodroma  zbog  hitnog  medicinskog   dicinskih resursa na najbližem aerodromu kao i želje putni-
            stanja putnika se dešava u oko 4,4% slučajeva .     ka da nastavi lečenje na krajnjoj destinaciji 11, 32, 33 .
                                                 6
               U slučaju da putnik premine tokom leta, smrt putnika
            u avionu može da konstatuje samo lekar. Ako je u avionu
            prisutan lekar koji nakon pregleda konstatuje da je putnik
            preminuo, pilot u zavisnosti od pravila avio kompanije može





            Zaključak

            Iako je letenje avionom generalno bezbedan i udoban način transporta, u putničkoj kabini aviona
            vladaju specifični uslovi koji mogu uticati na odvijanje fizioloških procesa u organizmu i nastanak
            hitnih medicinskih stanja. Od posebnog značaja su hipoksija i ekspanzija zarobljenih gasova u
            uslovima sniženog barometarskog pritiska, zbog kojih postoje apsolutne i relativne kontraindikacije
            ili potreba za odlaganjem leta za određena akutna i hronična stanja i postoperativni period. Prisustvo
            lekara-putnika u rešavanju hitnih medicinskih stanja tokom leta avionom je od neprocenjivog značaja

            za stabilizaciju ugroženog putnika i konačnu odluku pilota o prizemljenju aviona.




            Abstract

            Almost four billion passengers travel aboard commercial airliners every year. Last year In-flight medical emergencies (IMEs)
            were relatively common and occurred in a complex environment with limited medical resources. More recent data shows
            that IMEs occur in one passenger for every 604 flights or 24-130 IMEs for every one million passengers, more often in
            people over 70 years old.

            Due to the drop in barometric pressure, there are specific conditions in the aircraft passenger cabin that can affect the
            occurrence of IMEs. Most importantly it is hypobaric hypoxia, which can lead to the development of hypoxia-related
            symptoms in chronic patients with respiratory, cardiovascular, and hematological diseases. With reduced barometric
            pressure gases in body cavities and medical equipment can expand by 30%, this can lead to IMEs in recently operated
            patients (wound dehiscence, bleeding), middle ear and sinus diseases, subocclusions, and lung problems (pulmonary bulla).
            Other factors that contribute to the occurrence of IMEs are limited movement (deep vein thrombosis), dry and cold air
            (dehydration), jet lag, turbulence, and psychological stress.

            IMEs most commonly involve syncope or near-syncope (32.7%), gastrointestinal (14.8%), respiratory (10.1%), and
            cardiovascular (7.0%) symptoms. Because of ethical, and in some countries also legal responsibilities, doctor-passengers
            are a great help in the treatment of IMEs. Emergency landing of the aircraft when an IME occurs happens in an estimated
            4.4% of cases.




            REVIJALNI RADOVI                                                  Galenika Medical Journal, 2023; 2(8):44-52.  51
   48   49   50   51   52   53   54   55   56   57   58